Følg

Generell oppbygning

Generelt bygger man opp et skift i noen enkle steg.

  1. Først oppretter administrator aktuelle tidsskjemaer.
    F.eks A: arbeidsplan fra kl 8.00 til 11.30, pausetid fra 11.30 til 12.00 og arbeidsplan fra 12.00 til 16.00 for vanlig dagarbeid.
    Eller B: arbeidsplan fra kl 15.00 til 18.30, pausetid fra 18.30 til 19.00 og arbeidsplan fra 19.00 til 23.00 for et kveldsskift.
  2. Deretter oppretter man skiftplaner basert på disse skjemaene.
    F.eks. at uke 1 mandag-fredag består av tidsskjemaer A og uke 2 av B. Da får man en rullerende plan dag og kveld annenhver uke.
  3. Deretter opprettes det ansattgrupper som man skal lage skift eller turnuser for. Det kan f.eks være gruppe Produksjon. Disse kan være private for leder eller globale for alle ledere med tilgang i strukturen.
  4. Leder oppretter så samling av arbeidsplaner i en periode basert på denne gruppen.
    I denne plansamlingen bygges planen opp ansatt for ansatt innenfor gruppen. Her drar man og slipper på enten tidsskjemaer for en aktuell dag eller skiftplaner for uker om gangen til stillingsprosenter er fylt i en gitt periode.
    Her er det mulighet til å erstatt ut i fra en avtalt pott med "fri plantid" (kalt tilgjengelige skift) eller overtid når man har huller eller trenger vikar.
  5. Leder trykker så Plantid og bygger opp planen på samtlige ansatte over et visst antall dager.
  6. Til slutt genereres planen ut på de ansatte i en gitt periode med datoer.
Print Friendly and PDF
Var denne artikkelen nyttig?
1 av 1 syntes dette var nyttig
Har du flere spørsmål? Send oss en henvendelse

3 Kommentarer

  • 0
    Avatar
    Britt Bjerkestrand

    Hei,
    Kunne vært lurt å henvist til de ulike fanene hvor vi f.eks finner lage tidsskjema. Dette varierer fra steg til steg. Ellers en god forklaring :)

  • 0
    Avatar
    Leif Kruse

    Og hvordan ser det ut når man har skift som passere midnatt?

  • 0
    Avatar
    Lindberg

    Et tidsskjema er i praksis en døgnplan.

    Dersom skiftet går over døgn må man legge starten i det ene tidsskjemaet og slutten i det neste.

    F.eks. fra kl 22-06 er det samme som ett skjema fra kl 22:00 til 23.59 og et annet fra 00:00 til 06:00.

Logg på hvis du vil legge inn en kommentar.
Levert av Zendesk