Registrering i skadebase inneholder: Registrere hendelser med personskader, Registrere HMS-hendelser og Registrere farlige forhold.
En ansatt i firma registrerer hendelsen på mobilen sin og ansvarlig person får varsel.
Tanken er at det skal være begrenset enkel registrering for ansatte for å få inn mest mulig data. Leder kan heller fylle ut videre detaljer.
AVSNITT 1 - Registrere hendelser med personskader
Denne hendelsen skal brukes på alle skader. Her finner man definisjonen på personskader.
1. Trykk på skadebase i hovedmenyen.
Ved en klikk på denne knappen åpnes det en undermeny med 3 valg for registrering: Registrere hendelser med personskader, Registrere HMS-hendelser og Registrere farlige forhold. Man kan også velge å se oversikt over alle sine registrerte hendelser.
2. Trykk så på Registrere hendelser med personskader.
Når denne åpnes, må man fylle ut grunnleggende informasjoner om hendelsen.
De røde punktene er obligatoriske og man får ikke fortsette uten å ha fylt dem ut (dato, tid, avdeling og overskrift).
3. Nærmere beskrivelse av ulykken, hendelsen eller forholdet er ikke obligatorisk, med det er viktig å ha denne med slik at lederen kan forstå og overta registreringen.
4. Vitner til hendelsen kan være personen selv, en annen ansatt eller en ekstern person. I tilfellet det er en ekstern person eller en annen ansatt, må denne personen legges til manuelt under tilsvarende felt.
Dersom dette er aktivert kan man laste opp en fil som er relevant til hendelse (f.eks. kan funksjonen trigge kamera på mobil). Man kan aktivere mulighet for opplasting av vedlegg og bilder i Innstillinger - Skadebase - Parameter i seksjonen Avansert.
5. Til slutt klikker man på knappen Lagre.
Etter fullføring av disse enkle steg, blir hendelsen registrert og tatt over av lederen for videre behandling. Se punkt 4 i videre behandling.
Et pop-up vindu dukker da opp med varsling om at saken er registrert og vinduet kan lukkes.
AVSNITT 2 - Registrere HMS-hendelser
Hms-hendelser omfatter observasjoner av alle saker relatert til HMS.
Her finner man definisjonen på hms-hendelser.
1. Trykk på skadebase i hovedmenyen.
2. Velg registrere hms-hendelser fra undermenyen.
Når denne åpnes, må man fylle ut grunnleggende informasjoner på hendelsen.
De røde punktene er obligatoriske og man får ikke fortsette uten å ha fylt dem ut (dato, tid, avdeling og overskrift).
3. Nærmere beskrivelse av ulykken, hendelsen eller forholdet er ikke obligatorisk med det er viktig å ha den slik at lederen kan forstå og overta registreringen.
4. Vitner til hendelsen kan være personen selv, en annen ansatt eller en ekstern person. I tilfellet av en ekstern person eller en annen ansatt, må den personen legges til manuelt under tilsvarende feltet.
Dersom dette er aktivert kan man laste opp en fil som er relevant til hendelse (f.eks. kan funksjonen trigge kamera på mobil).
5. Til slutt klikker man på knappen Lagre.
Etter fullføring av disse enkle steg, blir hendelsen registrert og tatt over av lederen for videre behandling.
Et pop-up vindu dukker opp med varsling om at saken er registrert og vinduet kan lukkes.
AVSNITT 3 - registrere farlige forhold
Farlige forhold omfatter et forhold eller tilstand som potensielt kan forårsake personskade, sykdom og/eller skade på/tap av eiendom, skade på miljøet eller tredjeparti.
Her finner man definisjonen på farlige forhold
1. Velg skadebase fra hovedmenyen.
2. Når man klikker på denne knappen, åpnes det en undermeny der man velger registrere farlige forhold.
Når denne åpnes, må man fylle ut grunnleggende informasjoner på hendelsen.
De røde punktene er obligatoriske og man får ikke fortsette uten å ha fylt dem ut (dato, tid, avdeling og overskrift).
3. Nærmere beskrivelse av ulykken, hendelsen eller forholdet er ikke obligatorisk med det er viktig å ha den slik at lederen kan forstå og overta registreringen.
4. Vitner til hendelsen kan være personen selv, en annen ansatt eller en ekstern person. I tilfellet av en ekstern person eller en annen ansatt, må den personen legges til manuelt under tilsvarende feltet.
Dersom dette er aktivert kan man laste opp en fil som er relevant til hendelse (f.eks. kan funksjonen trigge kamera på mobil).
5. Til slutt klikker man på knappen Lagre.
Etter fullføring av disse enkle steg, blir hendelsen registrert og tatt over av lederen for videre behandling.
Et pop-up vindu dukker opp med varsling om at saken er registrert og vinduet kan lukkes.
Tips: Det finnes et felt i prossesen som heter skade UNDERTYPER. Dette feltet er opsjonelt og kan variere fra ett til et annet firma. Dette er ment for hvis en leder i et firma ønsker å klassifisere forskjellige typer av skader og kan være nyttige for statistikken senere. Man kan legge inn undertyper i Innstillinger i hovedmenyen hos lederen.
Kommentarer
0 kommentarer
Logg på hvis du vil legge inn en kommentar.