Følg

Hvordan sende inn oppfølgingsplaner til NAV og sykemelder

Nav har åpnet opp for innsending av oppfølgingsplaner elektronisk, både til seg selv og videresending til sykemelder. Dette er derfor tilgjengelig i modul Oppfølging under oppfølging ved sykefravær.

Skal man kunne sende inn dokumenter til det offentlige må man kjøpe et digitalt sertifikat som identifiserer hvem virksomheten er ovenfor myndighetene. Ta kontakt med din selger for anskaffelse.

 

Man kan sende inn oppfølgingsplanen enten i en ny sak når tiltaket er lagret eller man kan velge i sende inn en eksisterende oppfølgingsplan.

1. Søk frem en ansatt i søkefeltet og trykk Tiltak.

 

2. Velg aktuelle Oppfølgingsplan og trykk knappen Send Oppfølging plan.

3. Det kommer så opp en dialogboks. Der kan man velge å sende brevpost eller elektronisk til NAV.
Dersom man ikke har digitalt sertifikat kan man kun velge via brevpost, og selv sørge for at brevet blir postet.

Trykk Send. Kan man sende elektronisk er oppfølgingsplanen i NAVs sakssystem straks man har fått meldingen Ok.

Legg merke til at man også kan styre tilgangen til dette slik at det kun er administrator eller noen utvalgte brukere som kan sende videre til NAV. Da må vanlige brukere trykke Videresend til administrator for oversendelse til NAV.

 

4. I listen under tiltak på den ansatte vil man så se en logg over om hva man har sendt inn.

I dette tilfellet ser man at planen er logget som sendt med posten. Men dette fordrer at leder har husket å sende inn posten. Står den som sendt elektronisk er man sikker på at NAV har planen.

 

5. Dersom man trenger en papirutgave kan man trykke på knappen Videre Oppfølging på tiltaket som vist over. Da kommer man inn i selve tiltaksprosessen. Har kan man trykke knappen Skriv ut plan. Man kan også trykke knappen NAV forside og man åpner NAVs sider for å lage forside til saken.

Legg merke til at det også her er mulig å trykke knappen Send plan til NAV.

 

6. Dersom man ønsker å se status på sine innsendinger kan man også holde musen over hovedmodulen Oppfølging. Man får da en nedfallsmeny hvor man kan trykke på Arbeidsliste.

Fanen Arbeidsliste viser en oversikt over planer ledere har sendt over til ansvarlig person for innsending med status Til utsending. Eller planer med status Feil som av en eller annen årsak har feilet under innsending. Årsaker til feil kan være manglende personnummer på ansatt, manglende telefonnummer på leder eller problemer hos NAV.
Dobbeltklikk på linjen for å se feilmeldingen fra NAV.

 

7. Finner man noe i Arbeidsliste kan man da på en linje trykke Hendelse.

Trykker man SEND blir saken forsøkt sendt på nytt til NAV.
Trykker man Vis kommer man inn på oppfølgingsplanen på den ansatte.
Trykker man Slett fjernes innsendingen fra arbeidslisten.

 

8. Trykker man på fanen Sendt ser man en logg på innsendte oppfølgingsplaner og om disse er sendt elektronisk eller med posten. Har man digitalt sertifikat og loggen viser at planen er sendt elektronisk er man garantert at NAV har mottatt planen.

Print Friendly and PDF
Var denne artikkelen nyttig?
0 av 0 syntes dette var nyttig
Har du flere spørsmål? Send oss en henvendelse

1 Kommentarer

  • 0
    Avatar
    Sigrun Vold-Johansen

    Hadde vært fin om det hadde vært med en beskrivelse om at feltet "arbeidsoppgaver" under Ansatt- Personlig informasjon, er et felt man kan benytte til å skrive arbeidsoppgavene og tilretteleggingsmulighetene til den enkelte. Dette feltet kommer med på skjema "oppfølgingsplan" som sendes til lege og NAV.

Logg på hvis du vil legge inn en kommentar.
Levert av Zendesk