For å ta i bruk Digital Personalhåndbok må du
- Kopiere Digital Personalhåndbok til Mine publikasjoner
- Tilpasse Digital Personalhåndbok
- Publisere Digital Personalhåndbok
- Slette den gamle personalhåndboken
1. Kopiere håndboken til Mine publikasjoner
Du finner den nye håndboken under Master-publikasjoner. Her må du kopiere denne over til Mine publikasjoner ved å trykke på symbolet – se figuren under.
2. Tilpasse håndboken
Den nye personalhåndboken ligger under navnet Digital Personalhåndbok. Den er markert med en lenke som ikon på venstre side som viser at den er koblet til master og blir oppdatert av Virke. I den nye håndboken ligger det veiledning, oppdatert lovtekst og eksempler som kan være til nytte.
Den gamle håndboken har hos de fleste _old i navnet.
For deg som ikke har gjort justeringer i eksisterende personalhåndbok
Dersom din virksomhet ikke har gjort justeringer i den gamle personalhåndboken og gjort tilpasninger i teksten, trenger dere ikke gjøre annet enn å ta den nye håndboken i bruk. Vi anbefaler imidlertid at dere legger inn firmanavn og kundespesifikk tekst der det er naturlig.
Har dere innhold som skal over i ny håndbok, kan dette hentes fra den personalhåndboken som benyttes i dag (markert med '_old').
For deg som har tilpasset Personalhåndboken til virksomhetens behov
Det er mange av dere som allerede har gjort en stor jobb med å tilpasse innholdet i Personalhåndboken til deres behov.
Dette bør overføres fra eksisterende personalhåndbok til Digital Personalhåndbok. Kopier over tekst fra ett og ett kapitel fra den gamle håndboken (markert med '_old') og over til tilsvarende kapitel i den nye håndboken. Benytt også anledningen til å sørge for at personalhåndboken deres er oppdatert både i forhold til lover, interne avtaler og retningslinjer. Kontroller at innholdet er OK ved å trykke på «øye» symbolet på håndboken.
Det er ingen tidsfrist for å ta Digital Personalhåndbok i bruk, så dere kan bruke den tiden som trengs for tilpasninger. Det er først når Digital Personalhåndbok blir publisert at den blir tilgjengelig for brukerne. Du bør da slette den gamle personalhåndboken.
NB! Den gamle personalhåndboken blir ikke oppdatert ved endringer i lovtekster.
På kundesidene til 4human finner du Brukerdokumentasjon for hvordan du redigerer i håndboken.
3. Publisering av Digital Personalhåndbok
Når du har tilpasset håndboken kan du publisere denne ut til brukerne, se figuren under.
4. Sletting av gammel håndbok
Etter at du har publisert Digital Personalhåndbok, anbefaler vi sterkt at du sletter den gamle personalhåndboken fra visningen, trykk på krysset, se figuren over. Denne havner da i søppelkurven, og kan om nødvendig hentes tilbake igjen om det skulle være behov for dette. Digital Personalhåndbok er koblet mot master personalhåndbok som oppdateres av Virke (veiledning og lovtolkning). Vi anbefaler på det varmeste at dere benytter denne nye håndboken som den eneste da det fremover kun er denne som vil bli oppdatert ved lovendringer.
Lykke til med Digital Personalhåndbok
Kommentarer
0 kommentarer
Artikkelen er stengt for kommentarer.